Čeká Facebook na svého přemožitele? A není už pozdě?

Slyšel jsem to už mnohokrát: Sociální sítě jsou bublina, které brzy splaskne. Jindy zase: Facebook za chvíli někdo předežene.

Co se týče sociálních sítí, spíš to vypadá, že nás a internet jentak (pokud vůbec někdy) neopustí a navíc se ani tak nejedná o žádnou novinku, ale o skutečnost, která lidskou civilizaci provází od samého počátku (více viz kniha Connected).

Jistotu předvídání konce éry Facebooku jsem slyšel nejsilněji od zahraničních uživatelů. Jmenovali mi spoustu historických sociálních sítí, které se k nám do Čech ani nedostaly a já je vůbec neznal. Vyprávěli o tom jak oni a jejich přátelé jednou byli na téhle síti, další rok se přestěhovali na jinou, aby další rok šli zas na třetí, lepší než ty předchozí atd. Když pak přešli na Facebook, tak s jistotou, že je to také jen na skok. Že ho brzy taky opustí.

Jenže, jak možná cítíte, tohle pravidlo nemusí nutně fungovat navěky.

Vypůjčím si příklad od Scotta Berkuna z jeho knihy The Myths of Innovation. Příchod nové technologie, nové éry, totiž probíhá ve fázích. V té první se může objevit řada hráčů, snadno se vzájemně předhání, snadno se přidávají další a není zprvu abi moc jasné, kterým směrem se bude dál vývoj ubírat. Situace může vypadat třeba jako na obrázku.

Inovace1

Jenže to není setrvalý stav. Časem někteří posílí, jiní oslabí. Řada hráčů odpadne, ukáže se řada slepých uliček a zbude několik hlavních tahounů. Na tomto obrázku zůstal třeba jen jeden.

Inovace2

Ilustrace pochází z 2. kap. knihy The Myths of innovation. (Mimochodem, brzy se objeví její nové vydání.)

Podívejme se na nástup Webu. Věděli jste, že během prvních 5 let se objevilo okolo 40 různých prohlížečů? (Nikoliv klonů, jak jsme zvyklí dnes, ale opravdu různých prohlížečů – viz přehled těch hlavních.) Řadu z těch tehdy nejlepších dnes už nikdo nezná. Kdo jste třeba kdy šlyšel o prohlížeči ViolaWWW? Podobná situace se na poli prohlížečů už asi nikdy nebude opakovat. Sem tam se sice objeví nový prohlížeč, ale jedná se o ojedinělé případy. Situace v tomto odvětví se stabilizovala.

Nenastalo už něco podobného i v sociálních sítích? Jsme ještě na tom prvním, nebo spíš už na tom druhém obrázku? Můžeme ještě najít nějaké silné alternativní cesty k Facebooku?

P.S.: On se i ten trh prohlížečů dnes mění. Ale pomalu. Za největší událost se považuje, když podíl prohlížeče XY za rok klesne o dalších 5%. Velká změna na trhu prohlížečů, která se onehdá mohla uskutečnit během jednoho roku, dnes může trvat pět i více let. Trh je tak ve většině případů spolehlivě předvídatelný i na pár let dopředu.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Čeká Facebook na svého přemožitele? A není už pozdě?

  1. Václav Lohr napsal:

    Moc pěkný článek.Když jsem viděl ty grafy, kvůli kterým jsem sem vlastně přišel, myslel jsem, že to bude o nich.Teď v tom ale vidím Darwina a vývoj druhů. Slepé větve vývoje a evoluci jako takovou.Podle mého názoru, a trochu to cítím i ze slov autora, jsme už na druhém obrázku. Otázka potom ale zůstává podobná – "čekání na přemožitele", ale mění trochu význam – nemělo by jít o oživení odumřelé větve, ale alternativní odbočku větve stávající.Přemůže Facebook jeho vlastní síla? Vyvine se z Facebooku samotného jeho "dokonalejší" alternativa? (A kdo ji bude vlastnit? ;-))

  2. Anonymní napsal:

    díky za link na historii browserů, je to velmi zajímavé počtení.

  3. Martin Hassman napsal:

    Maruško, kdyby ti o prohlížečích snad nestačilo, mám o tom doma ještě celé tři knížky. Ještě ty staré papírové. Stačí říct 😎

  4. Anonymní napsal:

    Facebook tu za tři roky možná bude, možná ne a podle mě o to vůbec nejde. "Sociální" model na kterém funguje tu ale bude určitě a to mi přijde podstatnější.

  5. Martin Hassman napsal:

    @Marek Vetchy To je Marku ta první otázka,kterou jsem odbyl hned v tom druhém odstavci, protože mi připadla tak nějak jasná, že jsem ji víc už ani nechtěl rozebírat 😎

  6. Anonymní napsal:

    Logicky clanek, jen se v nem nepocita s tim, ze vsechno jednou kazdeho omrzi.

  7. Martin Hassman napsal:

    Jiří, jistě. Internet nás už dávno omrzel, Web nás už dávno omrzel, internetové vyhledávače nás už dávno omrzely, blogy nás už dávno omrzely, nakupování na internetu nás už dávno omrzelo… Nebo ne?

  8. Václav Lohr napsal:

    Neřešil bych to tak emotivně.. Uvidíme. Třeba nás ten Internet omrzí – dřív, než ho zakážou.. 🙂

  9. Jan Kodera napsal:

    Mě spíše mrzí, že do Čech se dostává jen ten druhý obrázek. Tj my se toho báječného závodu neúčastníme a pak přicházíme o spoustu zkušeností a možností. Například u MySpace – proč ho tak snadno Facebook přejel? V čem to bylo? Copak bylo jinak u Opery že přežila oproti ViolaWWW? To jsou ztracené zkušenosti, které mohou být jednou draze vykoupeny.

  10. Martin Hassman napsal:

    Honzo, nejsem si jist, zda jsme v těch dvou zmíněných případech o něco významného přišli. Srovnání Viola vs. Opera myslím snadno pochopíš z dostupných materiálů. O Myspace jsem se nikdy nijak moc nezabýval, ale poměrně zajímavý rozbor koupě Murdochem tu kdysi také koloval, užitečný by snad mohl být. Kdo chce, ten si potřebné vyzkouší a informace najde nedbaje české izolovanosti.

  11. Jiri Prochazka napsal:

    Martine, nemyslim prakticnost, ale chtit sdilet vsechno, fb uz me nebavi, poznavas lidi tak jak vlastne ani nechces, psat statusy bavi par mesicu, pak zjistis, ze to je stejne jedno. Aspon ja mam kolem sebe cim dal vic lidi, co konci s fb. Jednou te omrzi vsechno, budes chtit neco novyho, tak je to se vsim.

  12. Martin Hassman napsal:

    Jirko, psát a číst denně statusy na Facebooku samozřejmě může snadno omrzet a v tom nejsi rozhodně sám – kdo ví, možná je vás dokonce většina. Ale tenhle samotný fakt ještě nemusí ohrozit Facebook ani sociální sítě jako takové.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s