Energie sbalená na cesty aneb jak přežít s Andoidem a iPhonem v opravdu drsné přírodě

Kdo chodíte na delší túry do přírody, tak to moc dobře znáte. Jak udržet vašeho nejlepšího přítele (totiž váš chytrý mobilní telefon) při životě? Není to vždy sranda, proto opravdu drsnou přírodu definuje manifest geek tr&ů jako prostředí bez mobilního signálu a možnosti nabíjení.

Proč to všechno?

Mohli bychom chodit stejně, jako se chodilo před 20 lety. Bez veškeré elektroniky. Jenže v dnešní uspěchané době by to znamenalo zdržení. Jak při přípravě, tak během túry.

Postupem času se totiž naše túry modernizovaly. Nemusíme s sebou vždy tahat turistickou mapu, protože ji máme v našem telefonu (viz Jak s Androidem nezabloudit na túrách přírodou), nemusíme si předem tisknout výpis zpátečních spojů, protože je dohledáme během cesty přes mobil. Nemusíme se bát zdržení při opuštení udržované cesty – kdybychom se ztratili, zapneme GPS a cestu najdeme do několik minut. Pokud chceme doporučit nějakou zajímavost v okolí, stačí se zeptat na Twitteru, ale brzy nám někdo odpoví. Celou cestu poctivě zaznamenáváme pře GPS tracker, abychom ji mohli přidat do svého archivu a jednou se k ní vrátit. A tak dále. Snad nemusím pokračovat.

Hledáme definitivní řešení

Naše túry se sice staly flexibilnější, ale s tím i závislé na dobíjení našeho nejlepšího přítele. Proto si v každé hospodě sedáme hned vedle zásuvky a nabíjíme tu mobil, tu externí GPS, abychom se nepropadli do digitální tmy. Jiné řešení je šetřit svého přítele, co to jde. Mívali jsme někdy ve skupině dohodu. Někteří z nás měli mobil zapnutý a po ruce, jiní jej na pár hodin vypnuli. To proto, aby vždy zbyl aspoň jeden nabitý.

Takhle to vypadalo, než jsem se naučil nosit náhradní energii s sebou v batohu. Zatímco ostatní šetří každou ampérhodinku, můj přítel teď bývá zapnutý po celý den.

Níže najdete mé téměř čtvrtlení zkušenosti se záložním akumulátorem na cesty. Nejsem elektrotechnik, jsou to zkušenosti laika, ale snad vám pomůžou.

Jaký akumulátor vybrat?

Hned na začátku jsem zavrhl koupi solárního panelu. Nabízí je sice snad všechny obchody, vypadá to luxusně, jenže k čemu by mi takový panel byl? Je prima, že si s nimi česká expedice vydržela celou měsíční výpravu do Tádžikistánu (a měli údajně denně nabito). Jenže na turistiku po ČR?

Vybíral jsem tedy mezi klasickými akumulátory. Najdete je snad v každém elektronickém obchodě s počítači a elektronikou. Někde je nazývají externí baterie, jinde záložní zdroje případně přenosné nabíječky.

Jedná se zpravidla o akumulátor typu Lithium-ion-polymer (což je pokročilejší forma akumulátorů Lithium-ion, které máme zpravidla v mobilu). Nějdůležitější je kapacita takového akumulátoru (nejčastěji udávaná v mAh = miliampérhodinách). Kapacitě je cca přímo uměrný objem, hmotnost a cena akumulátoru. Budete-li chtít kapacitu 2x větší, zaplatíte cca dvakrát tolik a ponesete s sebou v batohu dvakrát větší závaží.

Takový akumulátor je zpravidla zabalen do pěkné krabičky, ve které jsou schované rozmanité kontrolní obvody (proti přepětí během nabíjení apod.), někdy má na sobě ukazatel zbývající energie (ten se hodí, včas vidíte, že se vám vybíjí) a výstupy pro nabíjení.

Nás zajímají hlavně konektory na výstupu. V době, kdy má každý druhý výrobce svůj vlastní konektor, si dvakrát překontrolujte, že k akumulátoru připojíte i váš mobil.

Moje volba

Když jsem prošel české eshopy, skončil jsem u akumulátorů Energizer. Nevedlo mě k tomu nic jiného, než že jako jediní mají (nebo v létě měli) český web, a na něm jednotlivé akumulátory podrobně popsány (včetně videí a detailních fotek zařízení). Osobně si ale myslím, že se akumulátory různých výrobců od sebe moc lišit nebudou a nezáleží až tak moc, kterého vyberete.

Po trocha kalkulacích jsem si vybral model XP 4001. Byl to kompromis. Mezi cenou (1250,-), hmotností (osmina kila) a hlavně mě zaujaly dva výstupy, tj. možnost nabíjení dvou zařízení naráz.

Zkušenosti

Od léta nosím akumulátor na všechny túry je malý a lehký, že o něm v batovu prakticky nevím a službu odvádí dobře. Většina stresu z toho, kde si zas dobuju svůj mobil (to jsem měl téměř na každé akci!) je dávno pryč.

Každopádně vy asi chcete vědět trochu těch objektiv a prolémů. Tady jsou.

Kapacita

První, co jsem po koupení udělal, bylo měření nabíjecí kapacity. Aktivně jsem vybíjel všechna elektrická přenosná zařízení, co jsem našel a zase jsem je nabíjel a zkoušel, kolik akumulátor vydrží.

A objevilo se první zklamání. Akumulátor má totiž deklarovanou kapacitu 4000 mAh. To je pro srovnání skoro 3x víc než má můj Nexus a 3.5x víc než iPhone 3G. (U vašeho telefonu si kapacitu baterky najděte sami, nejspíš bude něco mezi 600mAh a 1500mAh.)

Tušil jsem, že při nabíjení vziknou nějaké ty ztráty, ale popravdě jsem je čekal malé. V tom jsem se mýlil. (Tohle se totiž při nákupu nikde nedočtete.) Při zkoušení na různých zařízeních mi vyšly ztráty zhruba 50%.

Čili máme tu jednoduché počty. Akumulátor má 4000 mAh. Můj mobil má baterku 1400mAh a GPS tracker baterku 850mAh. Z akumulátoru dokážu využít cca 50%, tj něco okolo 2000mAh. Můžu tak nabít zhruba 1.5x můj mobil. Nebo 2.4x mou GPS. Nebo 1x můj mobil a téměř celou GPS.

Bylo to zklamání. Čekal jsem víc. Ale na druhou stranu zatím mi to na dvoudenních výletech vždy stačilo, takže jsem spokojen. Vy s tou ztrátou při vybírání ale rozhodně počítejte.

Kompatibilita

Trochu lepší výsledky přneslo testování kompatibility.

S konektory nebyl problém. V balení jsem jich měl 6 včetně micro- a mini- USB (které jsem potřeboval na Nexus a mou GPS), vedle nich konektory pro iPhone, Nokii, Samsunng a LG. Navíc výrobce laskavě slíbil, kdybych potřebný konektor náhodou nenašel, mám mu napsal, že mi ho sežene a zdarma pošle (to jsem ale nezkoušel).

Začal jsem tedy nabíjet všechno, co jsem doma našel. A většinou to fungovalo. Většinou.

Nexus se nabíjel jedna báseň, vedle toho i MP3 přehrávač nebo moje elektronická čtečka knih. Ovšem moje GPS byla při nabíjení trochu zmatená. Místo nabíjecí kontrolky na ní svítil celou dobou signál, že je vybitá. Sice se nabije se a funguje v pořádku, ale někde něco evidentně hapruje (zatím mi i po několikerých nabitích funguje stále dobře, takže nějakou nespokojenou kontrolku už neřeším).

Horší je to s mou starou Nokií E65. Ta sice zaznamená přitomnost nabíjecího proudu, začne se nabíjet, ale hned po té začne trucovat a zabíjení zastaví. Nevím čím to je. Je možné, že má na vstupu nějakou kontrolu a ta jí signalizuje, že nabíjecí proud není přesně takový, jaký by očekávala, a pro jistotu nabíjení zastavi. Takže Nokii nenabiju. Nevadí, stejně jí mám už jen jako záložní telefon. Jinou Nokii jsem zatím nezkoušel, tak nevím, zda je to problém jen mého modelu.

Úspěšnost je to tedy velká (cca 80% zařízení se mi nabíjí bez problému), ale výjimky se najdou. Kdybych onu Nokii doteď používal jako svůj telefon, tak bych dnes litoval.

Závěr

Na otázku zda akumulátor ano či ne odpovídám rozhodně ano a čím dřív, tím líp. Pokud chodíte na túry, vyplatí se, neváhejte.

Jestli můžete, ověřte si, že akumulátorem lze opravdu nabíjet i vaše zařízení (ideální, když si ho můžete půjčit od kamaráda nebo vás to nechají zkusit někde v prodejně). A zkontrolujte si, zda dostanete potřebné konetory.

A nakonec zvažte, jakou kapacitu potřebujete. Takových 18000mAh vám nabije i notebook, ale váží půl kila a stojí několik tisíc. Naopak 1000mAh je skoro zadarmo, lehký jak peříčko, ale nenabijete tím téměř nic (pamatujte na cca 50% ztráty při nabíjení).

Mám zatím praktickou zkušenost jen s jedním typem akumulátoru. Pokud někdo vlastníte jiný, napište, jak jste na tom. Za odměnu váš článek odkážu – každá zkušenost se hodí.

Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Energie sbalená na cesty aneb jak přežít s Andoidem a iPhonem v opravdu drsné přírodě

  1. Martin Hassman napsal:

    Láďo, to je přesně ten typ výrobků, které jsem pro potřeby našich túr vyřadil už v prvním kole.

Zanechat Odpověď

