Americké weby začínají brát Foursquare útokem – naučte se propagovat váš web na Foursquare

Možná vám ten nadpis přijde přehaný, ovšem pravda je, že poslední dobou se na Foursquare, který primárně měl propagovat podniky, a zajímavá místa, začínají vrhat weby a snaží se na něm propagovat. Zatím s nejasnými výsledky. U nás si toho nevšimnete, ale zkuste se chvíli virtuálně procházet po amerických venue a budete narážet na jeden případ za druhým.

Pokud jste nedočkaví, můžete rovnou přeskočit na konec článku na seznam základních pravidel, ovšem pokud je chcete dobře pochopit přečtěte si raději článek celý.

U mladých služeb jako je Foursquare nenajdeme moc dobrých příkladů, ze kterých bychom se mohli inspirovat. V létě jsem pro svou přednášku o marketingu na Foursquare (její videozáznam je vám k dispozici) našel dva: Brooklynské muzeum za nejlepší integraci Foursquare do vlastního webu a Arnolda Schwarzeneggera za pěknou ukázku využití Foursquare pro politika.

Weby na Foursquare

Dnes si ukážeme, jak se začínají v Americe propagovat weby. Tedy jak to aspoň zkouší. Našel jsem mezi nimi svého favorita, který si počíná velmi rozumně a u kterého bychom mohli najít inspiraci.

Účet se jmenuje AboutFoursquare (přidejte si jej do přátel). Jedná se o zcela normální účet, který má stejné možnosti, jako můžet mít vy (to třeba u Arnolda neplatilo, ten měl – jak jinak – účet s možnostmi přímo „nadlidskými“).

Nenechte se zmást názvem AboutFoursquare, nesouvisí s vlastí společností Foursquare. Je to účet Chrise Thompsona, který založil server (reps. blog) AboutFoursquare.com a tento svůj blog propaguje ho na Foursquare.

Jak to dělá?

Ačkoliv má Chris svůj osobní Foursquare účet, vytvořil si vedle něj i účet pro svůj web. Je to podobné, jako když na twitteru vytvoříte účet pro svou firmu, web nebo konferenci. To je dobrý start.

Účet AboutFoursquare se kamarádí s kýmkoliv (má už asi tři tisíce přátel – mě potvrdil obratem). Čekuje se jen na místech, kde to má význam např. aby získal méně obvyklé odznáčky – což nemusí být zrovna pro vás a váš web nutně zajímavé, Chrisův web je webem o Foursquare a proto by i jeho Foursquare účet má elitní Foursquare odznáčky.

Tipy, tipy a zase tipy

Ovšem tou nejdůležitější činností jsou tipy, které Chris pomocí tohoto účtu píše. Ty se zobrazují na jednotlivých venue. Marketérům tady už začíne svítat.

Na tipech si Chris dává záležet a lidem se evidetně líbí, třeba mezi pěti neoblíbenějšími tipy na jednom z nejčekovanějších míst na světě – letišti v San Francisku – je Chrisův tip hned čtvrtý. Oblíbilo si ho 53 dalších uživatelů.

Christip

To je důležité, kdyby Chrisův tip nebyl tak oblíbený, snadno by mezi těmi 427 tipy, které letiště v San Francisku má, zapadlo. A z vyhledávačů dobře víte, co se stane, když váš web není mezi prvními.

Navíc, tipy mohou obsahovat webové odkazy (pozn. pro linkbuildery: jedná se o nofollow odkazy). Podívejte se na Mnichovký Octoberfest, čeklo se do něj na osmnácet lidí. První tip je tip od AboutFoursquare, který kromě užitečné informace uživatelům Foursquare nabízí odkaz na článek na AboutFoursquare o tomto tématu.

Již chápete ten princip?

Možná se pro váš web nehodí, možná ano. Ideální je, pokud váš web obsahuje informace patřící k nějakým geograficky konkrétním místům, jež mohou mít svá venue na Foursquare.

Určitě bych ho dokázal aplikovat např. na Cuketku (resp. Scuk), který může k navštíveným restauracím přidat svůj tip směřující na článek s podrobnější recenzí. Možná si toho uživatelé na začátku nebudou moc všímat, ale pokud časem zjistí, že tipy od účtu Scuk či Cuketa směřují na užitečné informace k dané restauraci, zvyknou si na ně klikat a časem třeba začnou danou službu používat i nezávisle na Foursquare.

A určitě bychom vymysleli i řadu dalších příkladů, řeknu k tomu jen jedno slovo: cestovky.

Podotýkám, že celá činnost s tipy bude mít smysl pouze, pokud máte nějakou relevatní a zajímavou informaci k danému místu. V opačném případě byste totiž jen spamovali Foursquare tipy, které by nikoho nezajímaly a čase by se propadly dolů na další stránky, kde je stejně nikdo neuvidí.

Smysl mají pouze tipy, kterých mohou lidé rádi palcovat (na Foursquare tomu odpovídá volba I’ve done this u každého tipu – čili jedná se o činnost, kterou si uživatel vyzkoušel a dává najevo že s daným tipem souhlasí). Jen tak se váš tip udrží navrcholu žebříčku a navíc se zobrazí i v jejich uživatelských profilech, takže je mohou objevit jejich kamarádi na Foursquare.

Srovnání

To byl jeden lepší příklad jako vzor. Ovšem psal jsem, že americké weby berou Foursquare útokem. Pojďme si některé ukázat. Řada webů udělala správně onen první krok – založila si účet na Foursquare. Ovšem co dál?

Například web www.visitindiana.com dokázal poslat své návštěvníky na Foursquare (nabízí jim jisté výhody), ovšem na Foursquare jim už nic nenabízí a hlavně neoslovuje uživatele, kteří ten web neznají (oslovuje jen ty, kteří jej již dávno znají), nedokáže přes Foursquare získat nové návštěvníky, to je škoda.

Web trainingwithbjorn.com se chová podobně jako AboutFousquare, založil si účet, píše tipy, jen má zatím minimum přátel. Bohužel jeho tipy mají minimum palců, a jsou vidět jen na venues, kam tolik lidí nechodí. Ale je na dobré cestě.

Foursquaretips.info je jakási kopie AboutFoursquare, které se na Foursquare chová také podobně.

Healthwarehouse.com je (asi) e-shop a dle mě měl přidat do názvu svého účtu na Foursquare i ono .com. Píše řadu tipů s odkazy na další weby, zatím jsem v tom ale neobjevil nějaký smysl.

Viator.com je zřejmě nějaká cestovka, zatím má na Foursquare málo přátel, ale píše pěkné tipy k zajímavým a navštěvovaným lokalitám. Mohla by k oněm tipům přidat i odkazy na svůj web, kdyby k nim měla nějaký obsah.

Zmíněné weby jsem našel mezi tipy na jednom z nejčekovanějším míst Foursquare – onom letišti v San Franciscu. Ve skutečnosti takových webů bude mnohem víc.

Je vidět, že americké weby si již našly svou cestu, jak Foursquare využít – v řadě případů dokonce cestu rozumnou, ze které můžou něco mít jak oni sami, tak uživatelé Foursquare a ve výsledku i samotný Foursquare. Zatím se jedná o vybrané případy. Během příštího roku se tenhle způsob určitě rozkřikne a začne příliv masy dalších webů.

Nevšiml jsem si, že by tento mechanismus zatím někdo použil u nás. Pokud si snad takový neosobní (firemní) účet založíte, přidejte si mě prosím do přátel. Dáte mi tak o sobě vědět a pokud se mi bude líbit, jak s Foursquare pracujete, třeba někdy příště napíšu pro změnu o vás.

Velké značky na Foursquare

Zbývá podotknout, že na Foursquare najdete i řadu velkých značek (Bravo, GossipGirl, New York Magazine atd.), ovšem ty mají speciální účet a na ten si v Evropě můžete zatím nechat zajít chuť. Ovšem některé mechanismy jsou stejné (např. tipy), takže se můžete částečně inspirovat i u nich.

Dokážeme z toho sestavit základní pravidla? Zkusíme to:

  1. Pokud to může mít pro vás smysl (zej. máte zajímavé informace k nějakým lokalitám), založte si na Foursquare firemní účet.
  2. Nebojte se do jména účtu přidat i suffix domény (tedy .cz či .com), pokud jej používáte i ve vaší další komunikaci.
  3. Nechte tento účet přátelit s kýmkoliv. (Ale nespamujte, žádost o přátelství pošlete jen lidem, o kterých dobře víte, že se o váš web zajímají.)
  4. Pokud na Foursquare nejsou venue pro lokality, ke kterým máte zajímavé informace, tak tato venue sami založte.
  5. Pište k nim zajímavé tipy.
  6. Pokud můžete, přidejte k tipům odkaz na další informace na vaše webu (ovšem musí se týkat daného místa, daného tipu a být pro uživatele nějak zajímavé).
  7. Vyzvěte čtenáře vašeho webu, aby vámi zadané tipy na Foursquare opalcovali (volba I’ve done this), budou se tak zobrazovat výše.

Aktualizace: tento týden Foursquare veřejně zpřístupnil zakládání firemních účtů. Prvním českým účtem se stal Scuk.cz. Pokud chcete propagovat váš web, nezakládejte již běžný účet, ale zažádejte si o účet firemní. Pro marketingové využití platí stejné principy jako ty popsané výše.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

10 reakcí na Americké weby začínají brát Foursquare útokem – naučte se propagovat váš web na Foursquare

  1. Josef Petrák napsal:

    Dotaz ke speciálním firemním účtům – nejsou nabízeny, podporovány nebo je s Evropou jiný problém? Dá se třeba prosadit na 4SQ nový propagační odznáček?Uvažuju o založení 4SQ účtu pro jeden oborový časopis z oblasti dopravy – jak potom s ním pracovat "v terénu". Mít dvě aplikace, kde v každé bude jiný účet (osobní a pracovní), vzdást se osobního nebo je na to jiný fígl? 🙂

  2. Martin Hassman napsal:

    Nic z toho se zatím v Evropě nikomu nepodařilo a snahy byly. Časem to přijde, ale pokud nebudete velká nadnárodní společnost nebo minimálně společnost dobře známá v Americe, nespoléhal bych na to. Klidně si podejte žádost, ale počítejte s tím, že bude odmítnuta, resp. vám nejspíš vůbec nikdo neodpoví.

  3. Martin Hassman napsal:

    Co se týče více účtů na mobilu, zatím jsem to nezkoušel, ale určitě bude fungovat používat jeden účet z aplikace a druhý z webového rozhraní – tak je možné být přihlášen 2x zároveň.

  4. cuketka napsal:

    a není to v případě about4sq jenom obcházení podmínek 4sq? 😉 zjištovali jsme to pro scuk a firemní profil jsou zatím pouze na objednávku. přijde mi to jako u začátků facebooku, kdy si firmy zakládaly osobní účty a později zaplakaly nad výsledkem. určitě bych pro web osobní účet nedoporučoval a vyčkal, až to spustí jako oficiální feature. podle všeho tohle není daleko:http://aboutfoursquare.com/foursquare-building-self-serve-tool-for-brand-profiles/

  5. Martin Hassman napsal:

    Stran obcházení podmínek je to tak trochu šedá zóna. Podmínky jsou zde: http://foursquare.com/legal/terms Obsahuje to klasické neurčité "your own personal, non-commercial use" (nekomerční každý vykládá jinak) a zákaz "advertising". Výše uvedené příklady pod to mohou i nemusí patřit, záleží na výkladu.S těma Firemní profilama je to otázka. Já doufám, že je jednou povolí. Ale kdy to bude, zda budou zdarma nebo placené, to je ve hvězdách.

  6. Martin Hassman napsal:

    Co se týče problému jako u Facebooku – tady by to nemusel být zas takový problém. Přínos není jen v počtu přátel. Vidím ho zatím spíš v oněch tipech (ono i ty firemní profily je intenzivně využívají). A ty zůstanou i po založení nového účtu. Jediný problém by snad mohl být v blokaci nice-URL. Např. http://foursquare.com/aboutfoursquare je zabraná, nevím, zda je vůbec šance ji změnit, a tak by nový profil musel mít URL jinou. Ano, tam by to mohlo vadit. Ale to je jediné, co mě teď tak napadá.

  7. cuketka napsal:

    většina těch příkladů "personal, non-commercial" na 100% nejsou 😉 nevím, prostě myslím, že to nemám cenu obcházet. podle zákulisních zpráviček, to má být ještě letos. řešit potom rozdvojený účet, název účtu a "přefanouškovávání" stovek friendů? určo nic pro mě 😉

  8. Martin Hassman napsal:

    OK, pokud ti naznačili, že by to mohlo být ještě letos, tak bych určitě počkal. Nějaký dvouměsíční náskok na 4sq v ČR nic neznamená.BTW Tohle se ke mně ještě nedostalo, jak moc je to zákulisní? 😎

  9. suchosch napsal:

    Zkusil jsem už před pár dny – a před tvým článkem 😉 – založit http://foursquare.com/croleonardo, ale jak sleduju diskusi ohledně osobních/firemních účtů, tak nevím nevím.

  10. Martin Hassman napsal:

    Objevují se první omezení klasických Foursquare účtů. Např. nemůžete mít víc jak nějakých 1000 přátel, viz http://aboutfoursquare.com/foursquare-friend-limit/

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s