Na Google Latitude se od teď můžete čekovat. Chystá se revoluce?

Na Google Latitude se od teď můžete čekovat podobně jako na Foursquare nebo Gowalle. Pokud máte mobil s Androidem, nainstalujte si dnešní aktualizi Google Maps a můžete začít. Jak služba funguje, vám představí video:

Mezi geokolačními službami dnes panuje slušná konkurence (byť to v ČR není moc znát, protože tady se používá Foursquare, sem tam Gowalla, jinak nic). Proč chce Google vstupovat na trh čekovácí zábavy?

Google to se zábavou ve svých produktech nikdy moc neuměl, čekovací rozhraní Google Latitude je po vzoru Googlu velmi strohé až technické, Google se nesnaží podobat v hravému (až milému) přístupu Foursquare a Gowally. Čekování s Google Latitude totiž není o hře ani zábavě. Jen na něm označíte místo, kde právě jste. Nic víc.

Síla Googlu je v algoritmech a nových technických řešeních a Google se toho snaží využít. Google Latitude údajně má samoučící schopnost. Pokud se na některých místech pravidelně čekujete (např. denně v práci), Latitude analyzuje vaše chování a v budoucnu vás dokáže čekovat samo. Naopak když z práce odejdete, Latitude to pozná a automaticky vás odčekne. To vše dává smysl a jen zdůrazňuje, že čekování s Google Latitude není žádná hra (když se za vás čekuje robot, žádná zábava to není).

Jenže, k čemu to tedy je?

Vzpomínám, když před lety Google přišel s Friends Connect a Open Social jako jakousi malou konkurencí k Facebooku. Friends Connect nakonec uživatelům prakticky nic moc nepřinesl, naopak Google z něj zjistil údaje o tom, jak jsou jeho uživatelé mezi sebou propojení (informace, kterou třeba Facebook již dávno měl) a začal to využívat v dalších službách (Google Buzz a možná v budoucnu i nějakých dalších). Nakonec tak Friends Connect pomohl víc Googlu (ke sběru dat) než uživatelům.

Přemýšlím, zda to s čekováním na Latitude nebude stejné. Pokud Latitude už nějaký ten pátek používáte, asi jste si všimli, že se Google z něj snaží vyčíst dost informací. Kde bydlíte, kde pracujete, kam chodíte na výlety apod. Váš osobní report najdete pod položkou Historie na www.google.cz/latitude a jsou tam občas dost zajímavé informace. Když k tomu teď přidáme i občasné čekování, informace se dál zpřesní –  uživatelé se o to postarají sami. Pro Google to bude zajímavý zdroj dat.

Blíží se nová revoluce?

Jenže k čemu Google ta data potřebuje? Inu klasickým vyhledávačům a jejich zlepšování už pomalu odzvání, naopak o location based službách a marketingu se v souvislosti s boomem smartphonů hovoří čím dál víc. Pokud Google přes Latitude nasbírá zajímavá data o tom, která místa jsou ve kterých městech hojně navštěvovaná a kdy, bude mít dobrou vstupní pozici.

On Google dnes dokáže nějak určit, zda web velké restaurace na rohu je významější/navštěvovanější než web malé restauračky odnaproti. Má i nějakou představu o tom, odkud asi na jejich weby lidé chodí a přes jaká klíčová slova se na ně dostávají. Ovšem Google už nedokáže určit, který z obou podniků je opravdu významější a navštěvovanější. Jak se chovají lidé, kteří do nich chodí, a kdy a odkud do nich chodí. To vše by mohlo hrát jednou roli.

Kdo tohle dobře a včas ovládne, ten se může stát novým Googlem nového internetového světa plného smartphonů. Už nebudeme muset hledat „web dobré restaurace v okolí“, budeme totiž hledat přímo onu „dobrou restauraci“ v okolí.

Ostatně podobná data o chování lidí v reálném světě dnes sbírá nejen Foursquare a Gowalla, ale třeba i Facebook a kdovíkdo ještě. K čemu to bude a jaké služby přesně na základě těchto dat vzniknou, toť otázka. Jen si pamatujde, že u Foursquare, Facebook Places nebo Latitude to neskončí. To je jen malý začátek nové revoluce.

Další informace

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s