[Recenze] Rétorika pro každého aneb přesvědčivá kniha o přesvědčování

To jsem si zas jednou koupil knihu zaměřenou na softskills. A nadchla mě natolik, že vám o ní musím napsat. Považujete rétoriku za nudnou? Za nepotřebnou nebo dokonce nechutnou věc? Ale co když vás ji bude učit malé dítě nebo třeba Homer Simpson? Zkusím vás přesvědčit podobně, jako kniha přesvědčila mě. Ale pěkně popořádku.

Retorika

Knihu napsal Jay Heinrichs v  originále pod názvem Thank You for Arguing. V češtině ji v 2009 vydal CPress pod názvem Rétorika pro každého. Co nás mohou Aristoteles, Lincoln a Homer Simpson naučit o přesvědčování.

Mám moc rád autory, kteří se snaží (a kteří hlavně umí) psát populární formou. Jay Heinrichs dokázal vzít základy antické rétoriky a přeformulovat je pro současného člověka zábavnou formou. (Homer Simpson se proto v knize skutečně objevuje!) Ovšem tím nejtěžším bylo ukázat, proč běžný člověk (jako třeba autor této recenze) se vůbec potřebuje vzdělat v rétorice. Potřebuje. Proč? Protože rétorika není jen nástrojem politiků a manipulátorů, patří do našeho běžného života.

Rétorika je totiž o přesvědčování. Obecně o přesdvědčování někoho, aby něco udělal. A je úplně jedno, koho chcete přesvědčit. Vaše dítě, aby dojedlo tu večeři? Vašeho partnera, aby skočil na nákup? Vaši přítelkyni, aby vám večer… (tři tečky pro vaši erotickou fantazii)? Nebo vašeho nadřízeného, aby vám konečně po letech zvýšil plat? Rétorika není o výmluvnosti nebo o hádání. Vy se totiž nechcete vůbec hádat. Ani trochu. Vám jde jen o ten vyšší plat, na který tak dlouho čekáte, nebo o tu nedojedenou večeři vašeho dítěte.

Rétorika má své místo v našem běžném dni a je přítomná i tam, kde bychom ji nečekali. Zazvonil vám ráno budík a vy jste vstali? Tak třeba zrovna tady byla pěkně vidět. Myslíte, že ne? Ale ten budík jste si přeci nařídili vy (nebo vaše partnerka), aby vás přesvědčil brzo ráno vsát.

O čem tedy kniha je?

Ve světě, ve kterém se rétorika moc neučí, nám kniha ukazuje její každodenní přítomnost a potřebu. Vysvětlí základní stavební kameny tak, jak je učili řečtí řečníci a jak je později používali známé osobnosti  dějin (např. američtí prezidenti). Celkem kniha zábavnou formou představí cca 130 pouček, fint a fíglů, které kdybyste všechny do jedné bezchybně ovládli, tak si troufnu říct, že se můžete rovnou vydat do vrcholové politiky.

Tak snadné to ale není. Protože když jsem knihu dočetl, uvízlo mi v paměti maximálně několik desítek pouček (budu si ji muset časem přečíst znova) a ne každou fintu, kterou jsem se naučil, chci také používat (na něco prostě musíte mít žaludek).

Pár fíglů jsem už vyzkoušel v praxi a musím říct, že fungují (bez dalších komentářů 8-). Ale to nejdůležitější je pro mě tak trochu nový pohled na interakci mezi lidmi. Nerad se hádám. Ano jistě, dělám to, ale nemám to rád. Po přečtení Thank You for Arguing mám na věc trochu jiný názor (ale ještě jsem si to řádně nevyzkoušel v praxi). Pokud se hádáte “správně”, tak se vůbec nehádáte, ale jen dohadujete a při jisté troše opatrnosti můžete spor v rovině dohadování udržet a vyřešit, aniž byste vůbec do stavu hádání sklouzli. Ano a to je rétorika. Nejde o to se hádat, důležité je se dohodnout. Rétorika není hádání, ale přesvědčování.

Nevím jestli jsem vás přesvědčil o tom, že tahle kniha je zajímavá a zda může být pro vás. Ale za ten pokus mi to stálo. Rád dobré věci posílám dál.

Stále váháte? Dobře, tak mrkněte na ukázkovou kapitolu a uvidíte sami.

Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na [Recenze] Rétorika pro každého aneb přesvědčivá kniha o přesvědčování

  1. tomasfejfar napsal:

    Martine, ten odkaz na ukázkovou kapitolu mi nefunguje. Vypadá to jako hodně zajímvá knížka.

  2. Martin Hassman napsal:

    Zvláštní, mě ten odkaz funguje. Zkusím ještě sem přímy odkaz na PDF: http://knihy.cpress.cz/DataFiles/Book/00004356/Download/kapitola_1_KE0527.pdf

  3. tomasfejfar napsal:

    Martine ne a ne a ne 🙂 http://twitpic.com/4jnmvu

  4. tomasfejfar napsal:

    Zdá se, že se kontroluje nějaká cookie nebo tak něco. Proklikem odsud: http://knihy.cpress.cz/retorika-pro-kazdeho.html to jde 🙂

  5. Martin Hassman napsal:

    Aha, oni dnes zřejmě redesignují web a ten nový postupně problublává a má jiná URL. Přidám alternativy.Stránka knihy: http://knihy.cpress.cz/retorika-pro-kazdeho.htmlUkázková kapitola: http://knihy.cpress.cz/?p=actions&action=download/file&value=files&id=31924

Zanechat Odpověď

